I våras hade vi ostkalas med Saluplats ost, i höst fortsätter festligheterna med Fromageriet. Ovan är skisser på den nya loggan och omslagspappret.
Ost ska säljas vid rätt lagring. En grevé ska till exempel vara 19 månader berättar de på Saluplats ost i Hötorgshallen. När det inte delas ljuvliga osthjul i mindre bitar och fylls på med unikat i diskarna tipsar den superkunniga personalen gärna om personliga favoriter och vilka ostar som kan tänkas passa till vad. Buffelmozzarellan från Ängsholmen bör testas menar de. Och Vittorio Beltramis jordlagrade pecorino som är gjord enligt en 100 år gammal tradition.
Under hösten byter Saluplats ost namn och logga. Fromageriet kommer de kalla sig framöver. Facebooksidan ligger uppe och de fina påsarna har anlänt från tryckeriet. Personalen är densamma och osten bättre än någonsin. Det kommer bli en välsmakande höst för alla fromage-fantaster helt enkelt! Just nu lottar de dessutom ut en smarrig ostlåda. Tävlingen pågår till och med den 2 oktober, kika in och håll tummarna.
Ägarna Carl-Johan (till höger) och Ola har fått bygga om lagret på grund av sitt stora ost-sortiment. Bland annat finns 86 olika gårdstillverkade ostar i butiken i Hötorgshallen.
Schweizfödde butikschefen Jon (till vänster i bild) äter 90 kg ost per år. Följ honom på hans instagram Doktor Kaese om du är nyfiken på hur sann ostpassion ser ut.
Bilder: Doktor Kaese och tidningen Hallen, nr 7.