En av de senaste trenderna i matväg som fått en närmast kultlik status i USA är fastfood-kedjan Sweetgreen. Lokalt, organiskt och säsongsbaserat är deras melodi och 30-minutersköer ringlar sig ut på gatan från butikerna. Hållbarhet, genomtänkta sociala medier och en slogan som lyder Keeping it real har skapat ett community av följare som identifierar sig med kedjans etos och gladeligen väntar i kö och betalar $10 för en sallad.
Det är dock inte helt svårt att förstå deras framgångar, salladerna ser ju väldans goda ut och till skillnad från många andra fastfood-restaurangers kommunikation så får en faktiskt lust att laga mat när en ser deras rätter.
Kanske är det enkelheten som gör det. Som ovan; hackad svamp med olivolja och salt innan den läggs i ugnen – inga konstigheter.
”I’m vegan,”, ”it’s fresh,” och ”other places annoy me.” säger kunderna. Den som spenderar $2500 på kedjan får så kallad Black Status och en rad förmåner medföljer. Det innebär att du handlar för ungerfär $7 om dagen och vid det laget kommenterar kedjan att de känner dig vid namn + sallad och de har troligtvis även träffat dina föräldrar.
Det är en livsstil helt enkelt, precis som Hötorgshallen! Och väldigt bra salladsinspo för den som äter grönt denna vecka..