Nya trenden: Upplevelsen som en del av en lyckad middag

När vi precis har vant oss vid trenden Family style dining och applåderat The small fish movement så får vi nys om ytterligare en trend som vi nog lär se mer av: Att middagen eller lunchen också ska bjuda på någon form av upplevelse.

God mat och trevligt sällskap i all ära (oavsett om sällskapet består av någon annan eller bara dig själv, en annan trend som vi återkommer till snart). Men nu vill vi ha något mer. Kanske bli förflyttade till England under andra världskriget medan vi spisar vår gulaschsoppa eller besöka en restaurang där ljudet är minst lika relevant som fiskrätten på tallriken. Alltfler restauranger med det här tänket poppar upp runtom i världen. Kanske vill du äta middag i ett fejkat crystal meth-labb för omväxlings skull? Eller gå igenom en hel labyrint mellan 45 rätter? Blir du uttråkad av att vänta på maten och har scrollat hela insta-flödet? Då kanske Sagaya i Tokyo kan kittla dina sinnen med sina animerade projektioner på bordsduken.

Om du längtar efter något extra även i vardagen kommer du säkert gilla wackaging-trenden, där det personliga tilltalet i texter på olika förpackningar dras till sin spets eller ölpaketet kan bli ett par VR-glasögon.

Det ska bli spännande att se vilka upplevelsekoncept som dyker upp i Stockholm. Om inte annat kanske det här är något att inspireras av inför nästa middags i goda vänners lag. Kanske kan du hitta på en upplevelse åt dina gäster medan riset kokar?

Informationen kommer från Food & friends trendspaning.

EnglishSwedish